Jövőre tökéletes lesz a bejglim!

Idén illusztráció, jövőre saját képem lesz!
Rettegtem a bejgli sütéstől, de rá kell jönnöm, hogy azért nem olyan nagy dolog, de van néhány jó tanácsom saját magam számára. Elolvastam a tavalyi bejegyzésemet a bonbon készítésről, ami nagyon hasznos volt. Még egy dologgal kiegészíteném: a bonbon készítéshez türelem kell! Persze büszke voltam magamra, hogy aznap megváltottam a világot a konyhában, de csokiöntést már nem kellett volna beiktatni a programba.
Na de térjünk vissza a bejglire.
Marcipánosat szerettem volna és nyírfacukrosat. (a nyírfacukros tapasztalataimról is nemsokára írok)
Alább a tradicionális recept. A végeredmény közel sem hasonlít anyukáméra.
Az élesztő felfuttatásnál már elkövettem egy komoly bakit, nem is merem propagálni, de a lényeg, hogy langyos tej, cukor, élesztő. Más nem kell bele!
Aztán langyos helyen kelesztettem: sütőajtóban, de csak az egyik fele kelt meg, de az nagyon. A másikat is megkelesztettem. Nagyon. Így olyan lett, mint a kalács.
A marcipános tölteléket is magam készítettem. Így. Mivel a nyírfacukor miatt elég édes lett nem szórtam elég gazdagon a tölteléket. Ezen az extra kelés nem sokat javított.
Ezt most olvastam, hogy a akkor nevezhető egy bejgli bejglinek, ha a "töltelék mennyisége a késztermékben legalább 40 tömegszázalék". Ha ennek a szabványnak nem fel meg, becézgetheted  tekercskének, kalácskának..., de nem bejglinek.
Nem szegte kedvemet a történet, jövőre BEJGLIT fogok készíteni.

Hozzávalók:
1/2 kg liszt
25 dkg vaj, vagy margarin
2 egész tojás
5 dkg cukor
2 dkg élesztő
2 dl tej
csipet só

1 tojás a kenéshez

Az élesztőt langyos tejjel felfuttatjuk, a lisztet a vajjal elmorzsoljuk. Hozzáadjuk a jól felvert egész tojásokat, élesztőt, porcukrot, sót, tejet, gyorsan eldolgozzuk és 2 órán át deszkán letakarva pihentetjük. Utána 2 nagyobb, vagy 4 kisebb cipőt formázunk belőle. Elnyújtjuk fél cm vastagságúra. Rákenjük a tölteléket, a szélét 2 cm-en üresen hagyjuk és felcsavarjuk. Megkenjük egész tojással a tetejét, 1 órát langyos helyen kelesztjük, majd átkenjük fehérjével a tetejét és fél órára hideg helyen pihentetjük. Ettől lesz szép márványos a teteje.
Az oldalát villával megszurkáljuk, hogy ne repedjen be. 25-30 percig sütjük.

Az ehhez valló tölteléket 20 dkg mandulából és 20 dkg cukorból készítettem (mert megint kísérleteztem) , de szerintem 40 dg mandula és 20 dkg cukor lesz az ideális.




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések